Att reflektera och utvärdera

Gårdagen var intressant. Dagen startade 4.30 när klockan ringde för att jag skulle gymma innan jobbet. Jag körde ett cirkelpass och i mitten på andra varvet av tre hända det något i min rygg. Jag gick till jobbet i 30 minuter och beställde en vikarie för mig själv, ambitiöst va? Sen åkte jag hem och ringde vårdcentralen. De hade såklart ingen tid hos en sjukgymnast samma dag men en av deras andra hälsocentraler har drop-in dagligen så jag vart hänvisad dit. När jag kom dit klockan 15 så hade de stängt insläppet för att kön hade blivit för lång så sjukgymnasten skulle inte hinna med fler kunder innan 16.30. Då jag skulle möta en kompis på stan cirka 16.30 så var det ingen ide att åka hem så jag gick till ett café och satte mig där med en flaska mineralvatten och bestämde mig för att skriva ner lite mål för 2015 och utvärdera alla bra saker som har hänt på ett år. Här kommer exempel på vad jag vill uppnå under 2015, utan inbördes ordning; - Att väga nånting på 7* kg. Idag väger jag in mig på 88,5 kg och har därmed gått ner 20 kg sen måndag vecka 29 2014. - Må bättre under längre perioder 2014 var ett fantastiskt år men också otroligt jobbigt. Många förändringar, både fysiskt och psykiskt som har påverkat mig betydligt mer än jag tror. Jag vill må bättre oftare helt enkelt! - Fortsätta utmana mig själv och min kropp Jag klarar av så oändligt mycket mer än vad jag vågar hoppas och tro ibland. Det bevisar jag för mig själv väldigt ofta så jag ska fortsätta utmana mig själv med träningar, kosten och aktiviteter. - Våga sätta högre krav och mål på mig själv utan att bli stressas När jag sätter ett lite högre krav eller mål på/för mig själv så blir jag ofta stressad och vill helst misslyckas på än gång istället för senare. Det här är något som jag vill bli bättre på genom att successivt öka kraven eller höja målen. - Jag vill skriva tänkvärda och inspirerande blogginlägg som berör och inspirerar För mig är det väldigt viktigt att visa fler olika sidor. Att allt inte är bra jämt och inte heller dåligt. Utan att det ska vara en balans, precis som i livet. Många av inläggen som jag skriver har jag funderat och formulerat under en längre tid och det ligger många tankar bakom inläggen och jag vill att de ska komma fram på rätt sätt och kag har några uppslag till inlägg och ett utkast som ligger och mognar på sig. - Göra roligare helgfrukostar I vardagarna så förbereder jag min frukostbricka till dagen efter nästan innan jag ens hinner äta upp den aktuella dagens frukost. Men på helgerna finns det ofta mer tid och mindre stress när jag inte har en buss att passa. Observera gärna att roligare inte behöver betyda onyttigare, det kan vara att jag använder en servett istället för hushållspapper, skär upp lite färsk frukt, köper något roligare bröd eller testar ett nytt pålägg. - Påminna mig själv om mina framsteg och min utveckling. Den här bloggen är en stor del i det hela. Tillsammans med en liten gör bok där jag skriver ner tankar, funderingar och där jag även skrev en månad för månads utvärdering av 2014 som blev 14 sidor lång. Att titta på bilder, att påminna mig själv om att jag äter bättre, tränar annorlunda, att jag har en helt annan känsla i kropp och själ. Att komma ihåg att det inte alltid har känts så här. Det känns stort och viktigt att komma ihåg. - Ta tid till reflektion. En fortsättning på förra målet. Bloggen är en sak, att släppa telefonen/ipaden och faktiskt bara vara. Morgnarna på bussen är faktiskt rätt skön, jag slår på musik efter mitt humör och bara tittar ut genom fönstret och tänker. Eller ibland tittar jag bara ut genom fönstret. - Jag vill äta mer god mat och fika fantastiskt fikabröd Det här är en väldigt intressant punkt på min lista. För ett år sen hade god mat varit synonym med onyttig mat. Det är inte fallet i år. Utan jag vill äta sån där mat som jag minns, som är en upplevelse. Jag minns t ex när jag och min vän Andrea var ut och åt i Uppsala i höstas när vi åt middag på Jay Fu. Köttet smälte i munnen och till snacks före maten fick vi varsin majsmuffins och några bönor med sesamfrön på, mat som jag hade varit väldigt skeptisk till förra året men som var fantastiskt gott! Mer smakupplevelser alltså, och det gäller även fikabröd. Jag vill ha fantastiskt fika, inte okej fika. Ska jag äta det så ska det vara ljuvligt. På nyår gjorde jag en glutenfri kladdkaka som var väldigt god och när jag var på middag hos en vän i höstas så åt vi en gudomligt god chokladkaka med fudgetäcke. Sånt vill jag ha mer av! - Jag vill fortsätta åka mycket till Stockholm och bo på hotell Det hör även ihop med mat och fikamålet. Det finns måååånga fik och restauranger som jag vill testa i Stockholm, men det är ljuvligt att bara strosa runt och gå in i små affärer eller köpa en ny skön och passande bh på Gustaf Mellbin i Gamla Stan. Det är en god vana som jag också ska fortsätta med. Vad har du för mål och tankar för just ditt 2015?

Kommentarer
Postat av: Cattis

Heja! Jag hänger gärna med på dina mål! :)

2015-01-22 @ 20:32:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback